Zagonska podjetja – sanje hitrega bogatenja?
Zagonska ali start-up podjetja so tista, ki se običajno nahajajo v zgodnji fazi razvoja in se osredotočajo na hitro rast ter inovacije. Za zagonska podjetja je značilno, da ponujajo nove izdelke, storitve ali tehnologije, pogosto v panogah, ki se hitro spreminjajo. Sem sodijo tehnologija, digitalne storitve in biotehnologija. Običajno so zelo majhna in delujejo v dinamičnem in fleksibilnem okolju, v katerem iščejo nove priložnosti in rešitve.
V Sloveniji pod zagonska podjetja štejemo tista, ki so stara manj kot pet let, imajo vsaj enega zaposlenega in izkazujejo inovativnost ter z njo povezan potencial za rast. Trenutno je v Sloveniji registriranih 141 zagonskih podjetij.
Spodbujanje zagonskih podjetij
Ob začetkih ustanavljanja podjetij je zelo pomemben prostor, kjer lahko mladi podjetniki snujejo in brusijo svoje ideje. V središču Celja v ta namen deluje Inkubator Savinjske regije, ki podjetniškim talentom nudi prostore, v katerih se lahko povezujejo, učijo in nadgrajujejo svoja podjetja. Nudijo jim sodobno opremljene pisarniške prostore s kreativnim vzdušjem, ki spodbuja inovativne podjetniške ideje.
Svojim članom inkubator nudi 24 urni dostop do samostojne pisarne, ločenih prostorov za brainstorming in delovnih prostorov za souporabo, v katerih se izvajajo tudi različni podjetniški dogodki. Inkubator obiskujejo lastniki podjetij, strokovnjaki z različnih podjetij, mentorji in tudi srednješolci. Ti si v spodbujevalnem okolju izmenjujejo znanje, izkušnje in skupaj razvijajo nove ideje.
V novembru v svojih prostorih izvajajo start-up šolo za študente, ki mlade uči osnov podjetništva, oblikovanja idej in kako te spremeniti v prve korake zagonskega podjetja. Na prvem srečanju, ki je potekalo v soboto, 9. novembra, so udeleženci predstavili svoje ideje, nato pa so v skupinah z uporabo orodja Lean Canvas oblikovali načrt, kako jih realizirati.
Prihodnjo soboto, 16. novembra, bodo svoje ideje še dodatno nadgradili z razmišljanjem o konkurenci in kako svoje izdelke oz. storitve diferencirati od drugih. Del srečanja bo namenjen tudi snovanju finančnega načrta, spoznavanju osnov marketinga in izzivu, kako pritegniti prve kupce. Na zadnjem srečanju bodo vse svoje znanje in ideje združili v končni pitch, ki ga bo ocenila komisija, podobno kot v resničnostnem šovu »Shark Tank«.
Trenutno Inkubator združuje približno 40 članov. Med njimi podjetje Le Cirqu de Zalia, ki ponuja unikatne baletne obleke in obleke za plesalce na ledu, Zamba veterina združuje ekipo izkušenih strokovnjakov s področja veterine, ki ponujajo ambulantne storitve za hišne ljubljenček in druge domače živali, Dostava sadik.si dostavlja sadike vrtin, jagodičevja, sadnega drevja in cvetje direktno iz rastlinjakov na vaš dom, in podjetje Resolucija, ki je specializirano za izdelavo vizualno osupljivih grafičnih podob.
Zagonska podjetja spodbuja tudi država
Da je pomembno spodbujati zagonska podjetja in ideje mladih, se zaveda tudi država, ki v ta namen ponuja posebne subvencije, namenjene inovativnim start-upom, start-upom iz manj razvitih področij in zelenim start-upom. Subvencije so še kako pomembe, saj so zagonska podjetja v skladu z analizo tržnih vrzeli ena najbolj občutljivih in ranljivih podjetij na trgu. Zaradi nezadostnih oz. nezanesljivih oblik financiranja je namreč obstoj teh podjetjih na trgu zelo ogrožen.
Slovenski podjetniški sklad v ta namen mladim zagonskim podjetjem ponuja nepovratna sredstva, s katerimi spodbuja zagon novih podjetij, razvoj njihovih produktov, lansiranje produktov na trg, vstop strateških investitorjev in ustvarjanje novih delovnih mest z višjo dodano vrednostjo.
Poleg finančnih tveganj zagonska podjetja pogosto spremljajo številni drugi izzivi. Ker gre za majhne ekipe, morajo zaposleni hkrati opravljati več del, če želijo dovolj privarčevati. Zaradi manj finančnih sredstev morajo biti podjetniki iznajdljivi tudi pri produkciji in razvoju izdelka. Če ne ponujajo povsem novega izdelka, jim lahko veliko težav povzroča tudi konkurenca, predvsem z vidika diferenciacije izdelka in iskanja novih strank. Tudi ko gre vse po načrtu, morajo biti podjetniki pripravljeni upravljati hitro rastoče podjetje, kar vsem ne uspe. Ko dobi podjetje potreben zagon, je namreč treba ohraniti kulturo podjetja, sicer lahko firma hitro izgubi svojo identiteto.
Ponujajo pa zagonska podjetja tudi priložnost visokih zaslužkov, kadar podjetniki izumijo nov izdelek, ki je podkrepljen z dodelanim načrtom in motivirano ekipo. V tujini med najbolj znana zagonska podjetja uvrščamo Uber, Airbnb, Facebook in SpaceX, ki služijo kot dobri primeri majhnih zagonskih podjetij, ki so kasneje postala svetovni liderji v svojih industrijah.