Ponovni poziv na srečanje z MSS-jem in odziv na omembo v medijih
Na predsednika vlade dr. Roberta Goloba so na Mladinskem svetu Slovenije naslovili dopis za ponovno srečanje in odziv na omembe v medijih, v katerih jim očitajo, da so mladi tisti, ki so zavrnili nov Nacionalni program za mladino, nikjer pa ni omenjeno, zakaj.
Obrazložitev stanja in sporočilo, naslovljeno na PV, je na voljo spodaj.
Spoštovani g. predsednik vlade dr. Rober Golob,
na Mladinskem svetu Slovenije (MSS) si prizadevamo za konstruktiven dialog z vlado in za iskanje rešitev za izzive, s katerimi se sooča mladina v Sloveniji. Od novinarske konference, ki smo jo izvedli ob vrhuncu kampanje »NIMAM KAM« v aprilu, je minilo že nekaj časa. Na konferenci smo izpostavili perečo stanovanjsko problematiko mladih, obenem pa smo vas javno in preko dopisa (24. aprila 2024) pozvali, da se sestanete z nami in udejanjite svoje besede o sodelovanju z mladimi.
Na nedavni novinarski konferenci ob mednarodnem Dnevu mladih smo ponovno opozorili na neodzivnost vlade in slabo komunikacijo z mladimi. Še posebej nas skrbi, da kljub obljubam o prioritetni obravnavi mladih v proračunu za leti 2024 in 2025, tega v praksi ne občutimo. Poleg tega smo vas in Ministrstvo za finance večkrat pozvali prek medijev, da nam pojasnite, na katerih proračunskih postavkah se vidi, da smo mladi dejansko prioriteta. Tega odgovora nismo prejeli niti na seji Sveta vlade RS za mladino (SVRSM) niti po poskusih prek medijev in uradnega dopisa.
V vašem nedavnem odzivu v medijih smo zasledili omembo zavrnitve Nacionalnega programa za mladino s strani predstavnikov mladih v SVRSM, kar smo tudi sami izpostavili kot dejstvo. Ne strinjamo pa se, da je zavrnitev glavni razlog, zakaj trenutno v Sloveniji nimamo krovnega strateškega dokumenta za mlade. Predlog je bil zavrnjen po tehtnem premisleku, sami razlogi pa segajo vse tja v začetke procesa priprave. Razloge za zavrnitev smo sicer že predstavili na aprilski seji SVRSM, vendar jih z veseljem ponovno predstavimo na našem srečanju.
Prav tako omenjate Strategijo za odpravo prekarnosti, katere snovanje bi naj potekalo v tesnem sodelovanju z mladimi in njihovimi predstavniki (Sindikat Mladi plus in Študentska organizacija Slovenije). Po pogovoru z omenjenimi smo bili seznanjeni, da Študentska organizacija Slovenije pravzaprav ni bila vključena v pripravo strategije, edini primeri njihovega sodelovanja (z ministrstvi) pa se kažejo predvsem kot rezultat njihove lastne proaktivnosti. Tudi konkretna vsebina naj bi bila pripravljena že čez poletje, vendar osnutka še ni, kar bo močno zamaknilo samo časovnico priprave, in s tem tudi začetek izvajanja ukrepov za odpravo prekarnosti.
Kot primer aktivnega delovanja na področju mladih navajate tudi spodbujanje aktivnega državljanstva z aktivnostmi Ministrstva za javno upravo. Upamo, da s tem niste ciljali na razveljavljen razpis in da se dejansko odvijajo druge aktivnosti, ki prispevajo k spodbujanju aktivnega državljanstva med mladimi, kot to denimo na dnevni bazi počnejo številne mladinske in druge organizacije v sektorju. Z veseljem bi pridobili več informacij o aktivnostih na tem področju, saj je področje participacije in aktivnega državljanstva mladih eno tistih, s katerim se na MSS ukvarjamo že od začetka ter predstavlja enega od temeljev našega delovanja.
Prav tako imamo vprašanja glede navedenih podatkov o višini financiranja Urada RS za mladino, saj povišanja iz 3,6 milijona evrov v letu 2024 na 7,4 milijona evrov v letu 2025 ne najdemo v trenutno objavljenem sprejetem proračunu za leto 2025. Glede na naše ugibanje je pri navedbi za leto 2025 prištet delež sofinanciranja države pri teh projektih, kar pa iz javno dostopnih proračunskih podatkov ni razvidno in lahko zavaja, saj za prejšnja leta v primerjavi teh podatkov o tovrstnih sredstvih nimamo. Zato ne moremo zagotovo govoriti o jasnem, namenskem povišanju sredstev. Prav tako je iz primerjave vsebine javnih pozivov za sofinanciranje mladinskih programov v preteklih letih jasno, da je bilo povišanje sredstev v letih 2022-2023, ki ga sicer iskreno pozdravljamo, zagotovljeno že v začetku leta 2022 z objavo razpisa. Naj še omenimo, da je proračun za trenutni razpis zmanjšan, in sicer iz 3.830,000 € (2023/24) na 3.680,00 € (2024/25).
Poleg tega primerjava podatkov kaže na trend zmanjševanja deleža proračunskih odhodkov, namenjenih mladinskemu sektorju, kar je v nasprotju z nominalnim povečanjem sredstev. Pomembno je tudi poudariti, da inflacija pri načrtovanju sredstev ni bila ustrezno upoštevana, kar negativno vpliva na standard (izbira lokacije, kakovost prehrane, prenočišča) in število izvedenih aktivnosti, hkrati pa povzroča težave pri zagotavljanju dostojnih plačil za (mladinske) delavce.
V omenjeni objavi večkrat omenjena srečanja ministrstev s predstavniki mladih, pri čemer pa se navajata le Študentska organizacija Slovenije in sindikat Mladi Plus, srečanja z Mladinskim svetom Slovenije, krovnim združenjem nacionalnih mladinskih organizacij in po ZMS prvim sogovornikom države za vse mladinske problematike, pa ne. Ne glede na to, si na Mladinskem svetu Slovenije še vedno želimo srečanja, kjer bi podrobno razčlenili zgoraj omenjene problematike in preko dialoga predstavili svoje zahteve za reševanje stanovanjske problematike mladih, ki je trenutno najbolj pereča med mladimi. Hkrati pa bi na srečanju začrtali korake nadaljnjega sodelovanja na področju participacije mladih, stabilnega financiranja mladinskih organizacij ter splošne podpore mladim in mladinskim organizacijam s strani države.
Zaradi prihajajočih jesenskih aktivnosti in dogodkov, ki nam hitro polnijo urnik vas vljudno prosimo, da nam čim prej, kljub javnemu odzivu v medijih, sporočite možne termine srečanja. Želeli bi namreč čim prej skupaj poiskati rešitve za ključna vprašanja, ki zadevajo mlade v naši državi. Verjamemo, da lahko s skupnimi močmi izboljšamo pogoje za mlade ter njihovo vključevanje v procese odločanja.
Celotno sporočilo je na voljo tukaj.