O lažnih novicah na Gimnaziji Ormož
Na Gimnaziji Ormož smo v začetku meseca decembra izvedli delavnico Fake news indikatorji, ki je bila namenjena maturantkam sociologije. Spoznale so se s terminom lažne novice in z indikatorji, prek katerih te lahko prepoznamo.
Fake news oziroma lažne novice so v naših življenjih prisotne vsakodnevno in postajajo iz dneva v dan vse bolj pomembne. Močno vplivajo na oblikovanje miselnosti družbe in korenito izrivajo resnico. Zelo pomembno je namreč dejstvo, da se laž širi hitreje kot resnica. Hitrejše potovanje laži oziroma prikrite resnice se rado izrablja v politiki in pri tistih osebah, katerih namen je ustvarjanje lažne miselnosti pri ljudeh.
Zaradi razširjenosti in pomembnosti pojava lažnih novic in informacij je bila predstavitev pri maturitetnih dijakinjah še toliko bolj na mestu, saj kot bodoče poznavalke družbe in njenega delovanja potrebujejo znanje o ustvarjanju prepričanj v družbi in načinih delovanja ter širjenja informacij.
Namen delavnice je bil, da dijakinje ozavestimo o pomembnosti lažnih novic in jih spoznamo z indikatorji lažnih novic, prek katerih bodo lahko samostojno odločale o tem, ali je določena novica subjektivno ali objektivno zapisana. Po skupnem spoznavanju in dobri debati o pomembnosti lažnih novic in njenih indikatorjev so imele dijakinje nalogo, da iz izbranega članka razberejo, ali je njegova namembnost subjektivna ter kateri deli članka so tisti, ki jih lahko prepoznamo kot indikatorje.
Dijakinje so bile nad vsebino delavnice navdušene, tematika jih je pritegnila ne samo zaradi sociološkega ozadja temveč tudi zaradi tega, ker, kot so same povedale, se na družbenih omrežjih zelo pogosto srečujejo z lažnimi novicami in imajo velike težave pri prepoznavanju. Dve dijakinji sta tudi izpostavili svojo nevednost in izkoriščenost v zvezi z lažnimi novicami, saj sta na lažni spletni strani kupovali izdelke, ki seveda do njiju nikdar niso prišli.
Na koncu smo sklenili, da je potrebno vedeti, kako prepoznati lažne novice in da so indikatorji tisti, prek katerih nam to lahko uspe. Vse udeleženke delavnice so se močno zavedale posledic, ki jih lahko širjenje lažnih novic prinese. Delavnica je bila več kot uspešna, obe izvajalki pa sva bili zelo zadovoljni z dejstvom, da od sedaj naprej 15 dijakinj več ne bo kupovalo izdelkov na lažnih straneh in ne bo verjelo lažnim novicah, saj so opremljene z znanjem, ki jim omogoča prepoznavanje laži in resnice na spletu.