Ne v šolo, ampak na TikTok: Se mladi res vse več učijo »digitalno«?

Če je za številne mlade trenutno ključno vprašanje, kam in kako naprej, pa se ob vseh kariernih usmeritvah pojavlja še eno dobro vprašanje … Ali mladi večino sodobnih veščin pridobijo kar digitalno?
Obdobje informativnih dnevov, ki so za nami, je za mlade izrednega pomena, saj gre za trenutek, ko se odločajo o svoji prihodnosti, izbiri srednje šole ali fakultete.
Za mnoge mlade pa ta korak predstavlja le formalnost, saj so prepričani, da bodo večino veščin, ki jih bodo potrebovali za poklice, ki jih želijo opravljati oziroma za delovanje v delovnih okoljih, v katerih se vidijo, tako ali tako pridobili sami. Kako? Digitalno.
Tradicionalni načini iskanja informacij, kot so obiski sejmov izobraževanja, pogovori s svetovalnimi delavci ali brskanje po uradnih spletnih straneh, se namreč vse bolj umikajo digitalni realnosti. V ospredje stopajo TikTok, YouTube Shorts in Instagram Reels.
Informacije v 60 sekundah
Mladi že vse od razmaha TikToka priznavajo, da se novih stvari pogosto učijo kar preko kratkih videov na TikToku in YouTube Shorts, povedo pa tudi, da tja namesto na Googlov iskalnih zavijejo tudi po odgovore na vprašanja, kot so programerski izzivi, matematični triki, recepti, vodiči za ličenje, vadbo, oblačenje …
Med njimi je tudi 17-letna Maja, ki se pripravlja na maturo: »Za nekatere predmete, recimo kemijo in matematiko, si raje ogledam hitre razlage na TikToku. Profesorji v šoli razlagajo po svoje, ampak na TikToku mi nekdo snov predstavi enostavno in v manj kot minuti.«
Podobno razmišlja tudi 18-letni Luka, ki se zanima za programiranje: »Na YouTube Shorts sem našel videe, kjer mi nekdo v 30 sekundah razloži, kako deluje neka zadeva v nekem programskem jeziku, to pa je hitreje, kot da bi brskal po debelih učbenikih ali gledal ure dolge spletne tečaje.«
Iznajdljivost, ki jo na tak način izkazujejo mladi, je sicer skorajda navdušujoča ter predstavlja tudi precej svetle obete za generacije, ki se bodo kmalu znašle na trgu delovne sile. Zanje namreč prav noben izziv ne bo nerešljiv, saj ga je vselej mogoče začeti reševati z iskanjem »How to …«. Ali to prinese kakovostno in učinkovito rešitev, pa je seveda drugo vprašanje.
Znanje ne bo nikoli »instant«
Vse namreč ni tako zlato, kot se zdi na prvi pogled … Kratki videi pogosto poenostavijo snov do te mere, da gledalci dobijo zgolj površen vpogled. Naši možgani namreč potrebujejo več časa za procesiranje globokega učenja, opozarjajo strokovnjaki, zato naj kratki videi služijo kot uvod ali spodbuda k nadaljnjemu raziskovanju, ne pa kot nadomestek sistematičnega izobraževanja.
Slednje začenjajo opažati tudi v šolah, pri čemer skušajo ponekod učence, dijake in študente usmeriti do smiselnih kratkih digitalnih vsebin, ki lahko učenje dopolnijo in nadgradijo, ne pa nadomestijo.
TikTok diploma?
Vprašanje, ali bo formalno izobraževanje nekoč v celoti digitalizirano in prilagojeno formatom kratkih videov, ostaja odprto.
Kristalno jasno je sicer, da sodobni digitalni trendi ne bodo povzročili drastičnih sprememb v (slovenskem) izobraževalnem sistemu, a dejstva, da slednjemu odvzemajo »absolutni« značaj podajalca znanja, ne gre tako hitro zanemariti. Ključno vprašanje za vse, ki so na tak ali drugačen način vpeti v predajanje znanja, bo v prihodnjih letih tako: bodo šole sposobne slediti digitalnim navadam mladih?