Izobraževanje

Mladi so raziskovali morsko obalo

30. 8. 2024 avtor: UMMI, Zavod za izobraževanje Koper
morje

Ob poletni vročini je misel na morje osvežujoča, predstavlja počitnice in odmik od vsakdanjih obveznosti. Je pojem za sproščenost in počitek. Lahko pa je tudi zanimivo raziskovalno okolje. Zamenjati moramo nastavitev pogleda in videti v morju naravno okolje, kjer je vse prej kot dolgočasno in prazno.
Morda je to lažje izven poletnega vrveža. A vendar je morje vabljivo okolje za raziskovanje skozi celo leto. In ponuja nam več kot samo polže in školjke, ki jih radi vzamemo za spomin na počitnice.

Mladi v raziskovanju

Na povabilo Zavoda Ummi in Pedagoške fakultete v Kopru je osnovna šola Dušana Bordona iz Kopra pristopila k dejavnosti Mladi v raziskovanju, kjer naj bi učenci tretje triade raziskovali morsko obalo. Z njimi je bila učiteljica biologije iz šole, strokovnjaki iz Pedagoške fakultete in strokovnjaki za razna področja povezana z morjem.

Vseskozi so učence spremljale tudi kamere, saj so na Zavodu za izobraževanje UMMI pripravili kratek filmček na temo organizacije naravoslovnega dne za študente, mlade učitelje in starše.

Po pogovoru izvajalce in pobudnikov je stekla konkretno načrtovanje, ki je omogočilo dobro raziskovanje morske obale. Glede na to, da je šola je korak stran od morja in od območja, kjer smo večinoma raziskovali, se je izkazalo, da je bilo delo na terenu zanimivo in privlačno in da je prineslo veliko novega znanja, predvsem pa “aha” trenutkov, ko se v glavi sestava teroretičnega znanja iz šole in praktičenga dela na terenu.

Mladi raziskujejo obalo
Mladi raziskujejo obalo
Morska obala in kamninska osnova

Raziskovanje kamninske podlage je potekalo na drugi strani koprskega zaliva na Debelem rtiču. Začelo se je tako, kot se vsak sprehod ob morju in sicer z nabiranjem različnih kamenčkov. Opazovanje kamenčkov je preraslo v sistematično urejanje kamnin na podlagi izgleda, lastnosti in nastanka ter trdote. S prenosnim laboratorijem smo preverjali sestavo kamnin, preverjali trdnost in vpliv kamninske podlage na življenje. Da smo prav delali je s svojim vodenjem poskrbel Claudio Batelli.

Morska obala in njeni prebivalci

Ko poletni obiskovalci obalnega pasu odidejo, ostanejo tam večkrat prezrti mali prebivalci, skriti v lužah in lužicah. Zelo zanimivo je bilo raziskovanje na območju plaže Žusterna. Delo je potekalo pod strokovnim vodstvom Danijela Pokleka in v sodelovanju s profesorico in študentkama iz Pedagoške fakultete ter učiteljicama iz obeh sodelujočih šol. Učenci so raziskovali morsko obalo in pri tem spoznavali orientacijo na morju, fizikalno – kemične dejavnike morja ter življenje v morju. Raziskovanje živih bitij je bilo zelo konkretno in sicer z določanjem prisotnih organizmov, beleženjem lastnosti organizmov ter spoznavanjem njihovega življenjskega okolja. Po začetni negotovosti so učenci začeli s samostojnim raziskovanjem in bili pri tem zelo aktivni in nad delom navdušeni. Terensko delo je tako postalo konkretizacija učnega dela v šoli in tudi delovni listi niso predstavljali težav, pač pa so postali zaželjeni del raziskovanja.

Morje in reke

Sledilo je raziskovanje reke, ki se v Žusterni izliva v morje. Učenci so skupaj z mentorico in študentko raziskovali reko Badaševico od izliva do mosta v Olmu, kar predstavlja približno zadnji kilometer reke pred izlivom v morje. Na enakomernih razdaljah smo merili fizikalno – kemijske dejavnike reke in pri ugotavljali vzroke za dobljene podatke. Terensko delo se je izkazalo kot zanimiv izziv in priložnost za ustvarjalno reševanje problemov. Učenci so bili zadovoljni nad opravljenim delom in dobljenimi podatki. Bilo pa je kar nekaj presenečenj, ki jih je bilo potrebno prav interpretirati. Največji izziv je bilo merjenje hitrosti in smeri vodnega toka. Izkazalo se je, da je v času merjenja bil vodni tok usmerjen navzgor, torej proti izviru in ne proti morju. Da ne gre za napako ampak zanimiv naravni pojav je bilo potrebno kar nekaj pogovora in usmerjanja misli, a spoznanja, ki so sledila so vodila misli naprej, kako bi preverjali kdaj in kako se to dogaja ter kakšen pomen ima to na življenje v reki in ob reki.

Mladi raziskujejo obalo
Mladi raziskujejo obalo
Morska obala in človek

Naslednje raziskovanje na terenu je je bilo z Danijelom Pokleka, kjer smo si ogledali dejavnosti ob glavnem koprskem pomolu. Ogledali smo si plovila Luške kapitanije in plovila ribičev. Pri tem smo spoznali veliko novih podatkov o klasifikaciji plovil, načini ribolova in dela ribičev. Učenci so v sklopu tega terenskega dela pridobili ogromno znanja. Količina podatkov je bila res velika, a predstavljena tako, da se je povezovala z vsakdanjim življenjem in že znanimi vsebinam. Konkretno spoznavanje različnih tipov plovil je bilo prikazano med sprehodom po pomolu, kjer so učenci plovila videli in značilnosti konkretno prepoznali. Predstavitev dopolnjena z zanimivimi zgodbami je učence pritegnila in kljub daljšemu času dela na terenu ni bilo naporno ali nezanimivo. Sedaj sprehod ob pomolu ni več samo ogledovanje barčic.

Človek spreminja morsko obalo

Naslednje, zdaj že spomladansko raziskovanje, je bilo namenjeno opazovanju sprememb, ki nastanejo v okolju. Ogledali smo si na novo urejen del obalnega pasu v Žusterni, kjer je nova plaža, parkirišče in dovozne poti ter ceste. Raziskali smo, kako človek vpliva na okolje, na živa bitja v tako spremenjenem okolju in kako za to skrbi. Videli smo pa tudi nekaj pojavov, kako narava spet prevzema vlogo oblikovalca okolja in vrača okolje v prvotno obliko. Danijel Pokleka nam je s svojim znanjem in izkušnjami pripovedoval o tem, kakšen je bil ta del morske obale pred leti in desetletji.

Morska obala in morske globine

Zadnje raziskovanje pa nas je odpeljalo na morje, kjer smo spoznavali delfine. Vreme nam ni omogočalo lepega in jasnega pogleda na morsko gladino, so pa zato poskrbeli strokovnjaki iz društva Morigenos, da smo o delfinih veliko slišali in jih videli, pa čeprav samo na slikah.

Mladi raziskujejo obalo
Mladi raziskujejo obalo

Splača se pogledati drugače na okolje, kjer živimo. Dobimo lepši in bolj jasen pogled, da je človek tu gost in da je naša naloga, da okolje spoznavamo in ga varujemo. Raziskovanje s takim pogledom lahko postane izziv in način življenja.

Prispevek je pripravila učiteljica Damjana Padovnik Lisac.