SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI

61 bodisi kateri koli del prebivalstva. 6 Tudi je tudi Ustavno sodišče Republike Slovenije zavzelo stališče, 7 da svoboda izražanja »ne varuje le širjenja mnenj, ki so sprejeta z naklonjenostjo, temveč zajema tudi kritične in ostre izjave«, in da »mora biti pravica posameznika izražati svoja mnenja praviloma varovana ne glede na to, ali je izjava groba ali nevtralna, racionalna ali čustveno nabita, blaga ali napadalna, koristna ali škodljiva, pravilna ali napačna«. 8 Zakaj Varuh človekovih pravic Republike Slovenije spodbuja etiko javne besede? Kljub navedenemu je zavzemanje za etiko javne besede nujno potrebno in legitimno. Nespoštljivo in sovražno izražanje, še posebej politikov, novinarjev in drugih vplivnežev, namreč lahko hitro pripelje tudi do dejanskega nasilja, diskriminacije ter širjenja sovražnosti in nestrpnosti v družbi. Duh lahko hitro uide iz stekleničke. 9 V tem smislu je tudi treba razumeti ponavljajoča se priporočila Varuha, ki že več let politike, medije, vplivneže in druge bolj ali manj javne osebe poziva k etiki javne besede. Leta 2019 je s priporočilom št. 63 (2019) 10 Varuh priporočil vsem, ki sodelujejo v javnih razpravah, še posebej politikom, naj se v svojih izjavah in besedilih izogibajo spodbujanju neenakopravnosti, sovraštva ali nestrpnosti na podlagi katere koli osebne okoliščine, ob morebitnih takšnih primerih pa naj se nanje nemudoma odzovejo in jih obsodijo. To priporočilo Varuh po vsebini ponavlja vsako leto, saj ga je glede na stanje v družbi, še posebej glede na razširjenost negativnih komentarjev na družbenih omrežjih, spletnih komentarjih pod članki in na splošno na spletu, nujno in smiselno znova in znova poudarjati, saj spodbuja tudi samoregulacijske mehanizme. V zvezi z etiko javne besede, predvsem v politiki in medijih, je Varuh večkrat spomnil, da je med drugimi tudi že posebni poročevalec Združenih narodov za promocijo in zaščito pravice do svobode mnenja in izražanja opozoril na potrebo, da je treba dvigniti standarde novinarstva in zagotoviti odgovornost vseh medijskih poklicnih delavcev, 11 poleg tega tudi, da imajo oblastniki posebno odgovornost obsoditi pojave sovražnega govora. 12 Ob tem je posebej opozoril, da se, če prihaja do sovražnega govora s strani samih oblastnikov, spodkopava ne samo pravica prizadetih do nediskriminacije, ampak tudi zaupanje v institucije, s tem pa tudi demokratična participacija 13 . 14 Varuh se je več let zavzemal za to, da bi poslanke in poslanci državnega zbora sprejeli etični kodeks poslank in poslancev. 15 Naposled je bil Varuh vendarle uspešen, saj je kolegij predsednika državnega zbora 12. junija 2020 z dvotretjinsko večino sprejel Etični kodeks za poslanke in poslance Državnega zbora Republike Slovenije, 16 ki določa načela, po katerih ravnajo poslanke in poslanci pri opravljanju funkcije. Varuh je to potezo pohvalil, vendar pa 6 Gl. sodbo v zadevi Handyside proti Združenemu kraljestvu s 7. 12. 1976 (stališče, ki se vztrajno ponavlja še v dandanašnjih zadevah). 7 Gl. odločbo št. Up-455/15-18 s 24. 1. 2019. 8 LP za leto 2023, str. 293. 9 Na to npr. opozarjajo tudi vidnejši slovenski športniki v svoji trenutni kampanji Navijajmo pametno: www.telekom.si/o-podjetju/sporocila-za-medije/janja-garnbret-tine-urnaut-in-anita-horvat-opozarjajo-da-so-sportniki- tarce-stevilnih-zaljivih-in-sovraznih-komentarjev . 10 Letno poročilo Varuha za leto 2019, str. 155. 11 Gl. točko 74 v Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression (A/67/357), z dne 7. 9. 2012. 12 Gl. točko 64 že navedenega vira. 13 Gl. točko 67 že navedenega vira. 14 LP za leto 2020, str. 259. 15 Str. 153, letno poročilo Varuha za leto 2019, in letno poročilo Varuha za leto 2020, str. 261. 16 Gl. fotogalerija.dz-rs.si/datoteke/drugo/soj/eticni_kodeks/20_06_12_ETICNI_KODEKS.pdf .

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=