SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI

35 Kaj v resnici teži mladostnike? Največji delež vprašanj, ki jih zastavijo mladostniki, je povezan z odnosi in telesnimi spremembami v obdobju najstništva (Lekić idr. 2014). Od leta 2018 pa je razviden porast vprašanj na področju duševnega zdravja (slika 2). V zadnjih letih se povečuje predvsem delež vprašanj, povezanih z najtežjimi stiskami. Delež ‚najtežjih vprašanj‘ je v letu 2021 znašal 15 odstotkov, v letu 2022 20 odstotkov, v letu 2023 in 2024 pa že 23 odstotkov. Med ‚najtežja vprašanja‘ se po pogostosti uvrščajo naslednje teme: samomorilnost, anksioznost, depresija, motnje hranjenja, samopoškodbe, družinsko in vrstniško nasilje. Slika 2: Vsebina vprašanj v spletni svetovalnici tosemjaz.net v letih 2001–2023 2) Izvajanje šolske preventivne prakse Drugi steber programa To sem jaz se izvaja neposredno v šolskem okolju, kjer se osredotoča na razvijanje socialno-čustvenih veščin, ki mladostnikom pomagajo pri lažjem spoprijemanju s težavami odraščanja. Za krepitev socialno-čustvenih veščin je na voljo celostni model desetih preventivnih delavnic po konceptu Alenke Tacol – Zorenje skozi To sem jaz, ki je podprt z dokazi in preverjen v praksi (Tacol idr., 2019). Namenjen je delu z mladostniki, starimi od 13 do 17 let. Delavnice v priročniku so usmerjene v spodbujanje aktivne vloge mladostnikov pri postavljanju ciljev, prevzemanju odgovornosti, reševanju težav, pri sodelovanju z drugimi, spoprijemanju s stresom in pri krepitvi drugih življenjskih veščin (Sedlar Kobe idr., 2017). Preventivne delavnice To sem jaz – z vidika duševnega zdravja in krepitve socialno-čustvenih veščin – dokazano pozitivno delujejo na razredno vzdušje, na ravni posameznika pa prispevajo k stabilnejšemu vedenju učencev in bolj učinkovitemu spoprijemanju z vsakdanjimi mladostniškimi težavami (Sedlar idr., 2019). Poleg zgoraj navedenega priročnika je v okviru šolske preventive na voljo še priročnik za mladostnike: Kaj lahko naredim, da mi bo lažje: veščine za vsakdan in viri opore v stiski (Batagelj in Lekić, 2021). Gre za hibrid med knjigo v fizični obliki in spletnim portalom # Tosemjaz , kjer so strokovne vsebine o duševnem zdravju podkrepljene s QR kodami, ki mladostnika vodijo do uporabnih delovnih listov, zvočnih posnetkov in koristnih spletnih vsebin. Priročnik temelji na vedenjsko-kognitivni paradigmi, ki se nanaša na razumevanje krožne povezanosti misli, čustev, vedenja in telesnih odzivov. Priročnik je leta 2023, v okviru slovenskega leta duševnega zdravja, prejel vsak devetošolec v Sloveniji.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=