SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI

27 Slika 1: Grafični prikaz modela socialno-čustvenega učenja v izobraževalnem kontekstu (prirejeno po Durlak idr., 2024) SEL na nivoju regij/države Kratkoročni izidi za učence • Socialne in čustvene veščine. • Pozitiven odnos do sebe, drugih in obveznosti. • Socialno zaželena vedenja in odnosi. • Manj vedenjskih težav. • Akademska uspešnost. • Zaključek srednje šole. • Pripravljenost na fakulteto/kariero. • Dobri medsebojni odnosi. • Dobro duševno zdravje. • Zmanjšana pojavnost delinkventnih vedenj. • Aktivno državljanstvo. Dolgoročni izidi za učence Samo- zavedanje Odgovorno sprejemanje odločitev Odnosne spretnosti Državne strategije in resolucije SEL v šolskem prostoru Sodelovanje s skupnostjo in družinami Šolska klima, pravilniki in prakse Razredni urniki in navodila Socialno zavedanje Samo- uravnavanje Zavezanost in podpora SEL. Ocena resursov in potreb po SEL. Vzpostavitev SEL programov v šolah in skupnostih. Merjenje učinkovitosti programov SEL in nadaljnja nadgradnja. Temeljni model CASEL (2020), ki je podrobneje prikazan v sliki 2, obravnava pet med seboj povezanih dimenzij. Slika 2: Podrobnejši opis petih dimenzij modela CASEL (2020) Znanja in veščine, ki pomagajo regulirati naše misli, čustva in vedenja. Zajema sposobnost zaustavitve takojšnjega zadovoljevanja potreb, obvladovanja stresa, kontrolo impulzov in vztrajanje skozi izzive za dosego osebnih ciljev. Sposobnost zavzemanja perspektive drugih, ki imajo drugačno ozadje ali drugačno kulturo ter sposobnost empatije in sočutja do drugih. Predstavlja tudi razumevanje socialnih norm vedenja. Prepoznavanje in razumevanje lastnih čustev, vrednot in osebnih ciljev. Ta dimenzija zajema natančno oceno naših moči in omejitev, posedovanje realnega občutka samo-učinkovitosti in optimizma ter posedovanje realne miselne naravnanosti v raznolikh situacijah. Znanja in spretnosti, da izbiramo konstruktivne odločitve glede našega lastnega vedenja in socialnih interakcij, ne glede na okoliščine. Vključuje sposobnost upoštevanja etičnih načel, varnosti in zavedanja tveganih vedenj, realistično ocenjevanje posledic lastnih dejanj in dejanj drugih, in upoštevanje lastnega (duševnega) zdravja ter (duševnega) zdravja drugih. Sposobnost vzdrževanja zdravih in zadovoljujočih odnosov ter naše lastno udejanjanje v svetu v skladu s socialnimi normami. Vključuje sposobnost jasne komunikacije, aktivno poslušanje, sodelovanje, upiranje neprimernim socialnim pritiskom, konstruktivno reševanje problemov in iskanje pomoči, ko jo potrebujemo. Samo- zavedanje Samo- uravnavanje Odgovorno sprejemanje odločitev Socialno zavedanje Odnosne spretnosti

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=