SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI
16 pismenosti , torej da bi šole uvedle programe, ki temeljijo na dokazih in vključujejo odgovorno uporabo družbenih omrežij, spletno varnost, kritično razmišljanje in zdrave navade pri uporabi tehnologije. Poleg tega je treba izboljšati storitve za duševno zdravje , predvsem z zgodnjim prepoznavanjem in obravnavo, da bo mladim na voljo zaupna in dostopna pomoč pri težavah, povezanih s prekomerno uporabo digitalnih naprav. Pomemben je odprti dialog o digitalnih odvisnostih, ki ga je treba spodbujati v družinah, šolah in skupnostih, da se zmanjša stigma in poveča ozaveščenost. Starši in učitelji imajo ključno vlogo pri spodbujanju digitalne in čustvene pismenosti že v zgodnjih letih. Posebna pozornost naj bo namenjena ranljivim skupinam, kot so mladostniki iz nižjih socialnoekonomskih okolij ali tisti z duševnimi težavami. Poleg tega je treba zagotoviti medsektorsko sodelovanje in uveljaviti odgovornost digitalnih platform za spoštovanje starostnih omejitev. Stalno spremljanje in prilagajanje ukrepov z vključevanjem mladih v proces oblikovanja politik pa je nujno za dolgoročno izboljšanje zdravja in dobrega počutja mladih v digitalni dobi. Na Ministrstvu za zdravje smo se v zadnjem obdobju osredotočili na problematiko duševnega zdravja in škodljivih oblik vedenja s sprejetjem pomembnih strateških dokumentov ter akcijskih načrtov z načrtovanimi ukrepi v srednjeročnem obdobju. Tako smo okrepili obravnavo duševnih težav in motenj z oblikovanjem mreže centrov za duševno zdravje otrok in mladostnikov. Na področju prekomerne rabe digitalnih medijev so bile pripravljene Strokovne smernice glede rabe digitalnih ekranov pri otrocih glede na različne starostne skupine (Vintar Spreitzer idr., 2021). V okviru sofinanciranja in podpore aktivnosti nevladnih organizacij se sofinancirajo preventivni programi na področju digitalnih odvisnosti ter zgodnje obravnave mladostnikov s težavami zaradi prekomerne in škodljive rabe digitalnih naprav. Poleg tega se izvajajo ukrepi v okviru Strategije za duševno zdravje MIRA s področja nekemičnih zasvojenosti. V letu 2023 se je začel izvajati tudi program zdravljenja otrok in mladostnikov zaradi prekomerne rabe digitalnih tehnologij v okviru Otroškega in mladinskega zdravilišča Rakitna. Z izvedbo strokovnih sistematičnih usposabljanj posameznih področij želimo dodatno opolnomočiti večje število strokovnih delavcev v zdravstvu, šolstvu, sociali ter nevladnem sektorju. S tem želimo predvsem zagotoviti zgodnejšo prepoznavo otrok in mladostnikov s težavami ter zgodnjo obravnavo in usmerjanje v posamezne strokovne službe. Učinkovitost preventivnih programov za preprečevanje negativnih posledic sovražnega govora Preventivni programi, namenjeni preprečevanju sovražnega govora in spletnega nasilja, so pokazali pozitivne rezultate pri zmanjševanju negativnih posledic, ki jih to vedenje prinaša. Raziskave so pokazale, da celovita obravnava, ki vključuje šole, starše in vrstnike, prispeva k boljšemu duševnemu zdravju mladih ter k zmanjšanju pojavnosti škodljivih oblik vedenja. Šolski programi, kot so socialno-čustveno učenje in preventivni programi, usmerjeni v obvladovanje spletnega nasilja, so se pokazali za zelo učinkovite. Raziskava Nixon (2014) je pokazala, da programi za spodbujanje socialnih veščin, kot so empatija, uravnavanje čustev in komunikacija, zmanjšujejo pojavnost sovražnega govora in spletnega nasilja. Programi, ki vključujejo učitelje in starše v oblikovanje varnih spletnih okolij ter omogočajo podporo mladim pri spoprijemanju s stresom, se pokažejo kot ključni pri zmanjševanju dolgotrajnih negativnih posledic za duševno zdravje.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=