SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI
9 podprli. Izsledki že opravljenih nacionalnih raziskav Pedagoškega inštituta 3 in Ministrstva za zdravje (MZ), 4 ki so proučevale varovalne dejavnike medvrstniškega nasilja in vpliv čustvenega uravnavanja ter vzgojnih slogov staršev na pojav nasilja, potrjujejo, da medvrstniško nasilje negativno vpliva na duševno zdravje vseh vpletenih, ključni varovalni dejavniki pa so krepitev empatije, socialno-čustvenih kompetenc in podpora vrstnikov ter staršev. Priporočila raziskav vključujejo krepitev preventivnih ukrepov, izobraževanje učiteljev in staršev o pomembnosti uravnavanja čustev. V preteklih dveh letih so bile oblikovane medresorske skupine, izvedeni številni dogodki in strokovna srečanja, kar je skupaj prineslo oblikovane ukrepe in priporočila. Marca 2023 je bil na pobudo predsednika Vlade RS dr. Roberta Goloba vzpostavljen Strateški svet za preprečevanje sovražnega govora , ki je pripravil sistemske predloge za preprečevanje sovražnega govora. 5 Na MVI smo v izvajanje prejeli priporočila, ki smo jih natančno proučili, pripravili odziv in zastavili njihovo izvajanje. Aprila 2024 so v sklopu izvedene medresorske okrogle mize predstavniki šestih ministrstev podpisali Memorandum o soglasju glede izvajanja kontinuiranih aktivnosti za preprečevanje medvrstniškega nasilja in sovražnega govora na spletu . 6 Sogovorci na srečanju so poudarili ničelno toleranco do nasilja in potrebo po sodelovanju med šolami, policijo, zdravstvenimi ustanovami in drugimi institucijami. Sorodni poudarki in predlogi so bili dani julija 2024 po izvedenem tretjem Predsedničinem forumu , ki je obravnaval akutno problematiko nasilja v družbi. 7 Poleg skupnega delovanja v širšem slovenskem prostoru na ministrstvu skrbimo za izobraževanje strokovnih delavcev in vzgojno-izobraževalnim zavodom nudimo pomoč ter podporo po svetovalcih ministrstva, Inšpektorata RS za šolstvo in Zavoda RS za šolstvo (ZRSŠ). Za opolnomočenje strokovnih delavcev so bile izvedene številne aktivnosti, vključno z usposabljanji za varno in spodbudno učno okolje, interaktivnimi spletnimi programi, posveti in delavnicami. Cilj teh aktivnosti je krepitev čustvenih in socialnih kompetenc, zmanjševanje pojavnosti neželenega vedenja in dolgoročna preventiva. Uspešen primer razvoja sistematičnega delovanja je projekt Varno in spodbudno učno okolje , 8 ki ga že vrsto let vodi in razvija ZRSŠ. Ravnateljem smo priporočili, naj v letne delovne načrte vključijo teme preprečevanja sovražnega govora, psihičnega, fizičnega in medvrstniškega nasilja. Vzgojno-izobraževalne zavode spodbujamo k notranji evalvaciji, kar omogoča primerljivo merjenje vzdušja in obdelavo podatkov. Tako je, na primer, 42 strokovnih in poklicnih šol v okviru dejavnosti točke za kakovost EQAVET 9 merilo vzdušje v šolah ter izvedlo aktivnosti za podporo pri oblikovanju naslednjih korakov za izboljšanje šolskega okolja. V okviru javnih razpisov za izbor in sofinanciranje programov profesionalnega usposabljanja (KATIS) smo objavili prednostno temo socialno-čustvene kompetence in dobrobit v vzgoji in izobraževanju ter vključili programe, povezane z varno uporabo spleta. Sistemsko smo uredili 3 www.pei.si/wp-content/uploads/2024/04/2024_03_24-LDN-Bullying_koncno-porocilo.pdf 4 www.programneon.eu/gradiva/ 5 www.gov.si/zbirke/delovna-telesa/strateski-svet-za-preprecevanje-sovraznega-govora/ 6 www.gov.si/novice/2024-04-10-sistemski-pristop-je-najbolj-ucinkovita-zascita-pred-spletnim-nasiljem/ 7 www.predsednica-slo.si/sl/predsednicini-poudarki/predsednicin-forum in www.predsednica-slo.si/assets/documents/Kljucne-ugotovitve-in-priporocila-s-tretjega-Predsednicinega-foruma.pdf 8 www.zrss.si/stiki-s-prakso/aktualno/varno-spodbudno-ucno-okolje/ 9 ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1536&langId=en
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=