SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI

208 Kaj je torej namen te zbirke? Gradivo naj bi vam bilo v pomoč, da boste pravočasno zaznali stisko mladostnika in se ustrezno odzvali, predvsem če še nihče drug tega ni ugotovil, in da mu boste lahko v ustrezno oporo, potem ko je stiska prepoznana, četudi je v obravnavi v strokovnih službah. Kaj pomeni pravočasno zaznati? Opaziti, razbrati, začutiti, da je mlada oseba v stiski, iz različnih znakov oziroma vedenja. Ne tega namenoma prezreti, spregledati, omalovaževati ali minimalizirati ali se izogibati odgovornosti z izgovori, kot so » Saj to ni nič takega! «, » Tudi drugim se to dogaja, pa se nekako znajdejo… «, » Bo že kos temu. «, » Za to so starši ali psihologi, ne pa jaz! «, vendar tudi ne dramatizirati oziroma stanja katastrofizirati ali to mlado osebo pomilovati v smislu » Joj, kaj bo pa zdaj, ubogi revež, saj ti bomo pomagali …«. Kaj pomeni – ustrezno se odzvati? S tem mislimo na to, da s pomočjo predstavljenih namigov premišljeno izberete, kaj reči, kdaj reči, koliko reči, kako reči, česa ne reči, kaj narediti in česa ne narediti, kdaj govoriti in kdaj obzirno molčati, kdaj spodbujati in kdaj zgolj so čutiti in biti tam za mlade, s katerimi delate … in pri tem čutiti zaupanje vase, da bo vaša podpora dobrodošla, včasih pa celo nenadomestljiva. Pri vsaki od stisk je zato v spletni zbirki (Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 2024b) predstavljenih nekaj vprašanj, s pomočjo katerih lahko ustrezno podprete mlado osebo, pri čemer seveda ni mišljeno, da ta vprašanja uporabljate kot intervju ali po spisku, ampak so vam zgolj v oporo, kako navezati dober stik in osebo povabiti k pogovoru. Ključno pa je, da ji pri tem vzbudite občutek, da ste na voljo, da se lahko obrne na vas in vam zaupa, da lahko računa na to, da boste skupaj z njo iskali rešitve oziroma jih podpirali. Ali naj boste torej terapevti? Nikakor! Mladostnike podpirajte znotraj svoje vloge in v vlogi čutečega odraslega, ki zna izpeljati rahločuten podporni pogovor in pomagati poiskati nekaj opor, ki mladim lahko olajšajo » vsakdan « med spoprijemanjem s specifičnimi stiskami. Po potrebi pa ste lahko v oporo tudi staršem, tako da vam lahko spregovorijo o svojih skrbeh. Kakšna je potemtakem vloga strokovnih služb? Ponovno poudarjamo, da je to podporno gradivo namenjeno ljudem, ki delajo z mladimi, saj ste v vsakodnevnem, lahko tudi večurnem stiku z mladostniki, ki so morda v stiski. Te pogosto sicer že obravnavajo različne strokovne službe, s katerimi se vsekakor lahko posvetujte, kako najbolje podpreti učenca. A ko ste z mladostniki vi, ob sebi pogosto nimate nekoga drugega, ki bi vam svetoval ali celo namesto vas prevzel skrb za mlado osebo, ki izraža stisko, morate pa se kljub temu nekako znajti ter najti prave besede in pravi način. Takim položajem je namenjeno podporno gradivo. Seveda pa, če opazite, da so težave mlade osebe kompleksne in morebiti presegajo vaše zmožnosti ali strokovno znanje ali se v njihovo razreševanje morajo vključiti tudi drugi strokovnjaki, nujno okrepite sodelovanje z njimi ali jih povabite k sodelovanju, če se obravnava še ni uradno začela. Skupaj boste razmislili, kdo vse je še pomemben pri razreševanju stiske mlade osebe, in načrtovali program pomoči.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=