SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI
187 Dejavniki, ki podpirajo zdravo odraščanje Ključni dejavniki, ki podpirajo to razvojno obdobje, so odnosi z odraslimi, starši in učitelji, potem medvrstniški odnosi ter stimulativno okolje, ki spodbuja razvoj ambicij, motivacije in učenje. Vpliv staršev na mladostnike je večplasten, kar ugotavljajo številne raziskave (Pinquart, 2023; Stern idr., 2024). Neposredno odnos s starši na mladostnike vpliva predvsem preko varne navezanosti, ki vključuje tako empatijo kot podporo in čustveno regulacijo (Zuo, 2023; Aneesh idr, 2024). Starševstvo, ki vodi v varno navezanost, je zaznamovano s toplino in povezanostjo, odprto komunikacijo in ustreznim starševskim vodenjem/nadzorom. Mladostniki, ki so na svoje starše varno navezani in katerih starši imajo med seboj ljubeč in varen odnos, so najbolje opremljeni za sprejemanje izzivov mladostništva in večinoma nimajo večjih težav z odraščanjem ter se ne zapletajo v dinamiko medvrstniškega nasilja (Yoo idr., 2020). Neposreden vpliv staršev na razvoj mladostnikov temelji na različnih raziskovalnih konceptih, eden bolj poznanih je odkrivanje povezav med mladostnikovim odraščanjem v odvisnosti od starševskega vzgojnega sloga, ki se razlikuje glede na dve dimenziji, in sicer starševski odzivnosti (toplini) in zahtevnosti (Duncan, 2004). Tako lahko ločimo štiri temeljne vzgojne sloge, ki so avtoritativni (močna toplina staršev in visoka zahtevnost), popustljiv (močna toplina, nizka zahtevnost oziroma toplina brez zahtevnosti), avtoritarni (nizka toplina, visoka zahtevnost oziroma zahtevnost brez topline) in zanemarjajoč (nezanimanje za otroka, brez topline in brez zahtev, brezbrižnost). Slika 1: Vzgojni stili glede na toplino in zahtevnost (povzeto po Duncan, 2004) Popustljiv Odnosna toplina Zahtevnost Avtoritativni Zanemarjajoč Avtoritarni Temeljna ugotovitev vplivov teh slogov je, da so otroci, ki prihajajo iz avtoritativnega okolja, edini, ki imajo zares optimalno razvite socialne spretnosti in dobre odnose z vrstniki, medtem ko se otroci, ki prihajajo iz preostalih treh tipov vzgojnega okolja, pogosto znajdejo v konfliktnih odnosih z vrstniki (medvrstniško nasilje). Neposredna vloga staršev pri kasnejših odnosnih sposobnostih mladostnikov se gradi že od zgodnjega otroštva in zajema različne funkcije, s katerimi starši oblikujejo otrokovo socialno in odnosno identiteto. Klasična študija Ladda in drugih (1993) navaja štiri temeljne naloge staršev, in sicer starši kot oblikovalci (izbira okolja, v katerem družina živi, šole, v kateri se bo otrok šolal ipd.), mediatorji (izbira ustrezne družbe vrstnikov za svoje otroke in organiziranje druženja (pri predšolskih otrocih)), supervizorji (ustrezno odzivanje na otrokovo
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=