SOČUTNI JEZIK MED MLADIMI
137 2. Na podlagi same vsebine pogovora lahko pride do želje po večjem razkrivanju podatkov o samem sebi . Klepetalni roboti uporabnike pogosto spodbujajo, da delijo tudi osebne podatke ali poročajo o svojih mislih in občutkih. Takšno samorazkrivanje lahko posameznika spodbudi ne zgolj k razmisleku o svoji identiteti, ampak tudi k spremembi identitete same. 3. Klepetalni sistemi lahko uporabniku zagotovijo prepričljivo zunanjo potrditev , nato pa se na podlagi te potrditve, ki je npr. ne bi nujno prejel od drugih, s katerimi vstopa v odnose, oblikuje posameznikova identiteta. 4. Pri oblikovanju identitete ima pomembno vlogo tudi (so)oblikovanje preferenc uporabnika in prilagajanje priporočil ali predlogov (priporočilni sistemi UI), ki lahko sčasoma spremenijo posameznikove preference, interese in vedenje (Centa Strahovnik, 2023b). Vrline za digitalni svet Med učinkovitimi načini, kako odgovoriti na izzive digitalnega sveta in digitalne kulture, posebej z vidika mladih, so vrline in vzgoja za vrline (Vallor, 2023). Vrline so hvalevredne oziroma vredne značajske lastnosti v obliki razmeroma stabilnih in trajnih nagnjenj za delovanje, zaznavanje, vrednotenje, občutenje, izbiranje, odzivanje itd. na način, ki osebi pomaga doseči dragocene cilje (npr. srečo, dobro življenje, resnična prepričanja, razumevanje). Vrline imajo vsaj štiri različne vidike ali gradnike, in sicer miselne, čustvene, motivacijske in usmerjene v delovanje. Če si ogledamo primere posameznih vrlin, kot so pogum, resnicoljubnost, pravičnost, hvaležnost itd., lahko vidimo, da vključujejo posameznikova temeljna prepričanja o vrednosti vrlin, njegove čustvene drže ali stališča v zvezi z vrlinami, njegovo motivacijo za delovanje v skladu z vrlinami, pa tudi dejansko delovanje v skladu z vrlinami. Razlikujemo lahko med etičnimi in spoznavnimi vrlinami; prve nam omogočajo doseganje dobrega, druge pa vednost. Doslej so bile vrline in krepostnost razumljene kot tesno povezane z neko skupnostjo ali širše z načinom življenja in posameznikovo vlogo v družbi. Digitalna kultura postavlja takšno razumevanje pod vprašaj. Hkrati digitalne tehnologije oblikujejo in preoblikujejo človekova izkustva na različnih področjih, vključno s komunikacijo, odnosi, ustvarjalnostjo, identiteto in blaginjo. Ustrezno razumevanje vrlin v digitalni kulturi zahteva celovito razumevanje koncepta identitete, hkrati pa tudi pripoznanje, da smo ljudje dejansko odnosna, relacijska bitja. Gojenje vrlin, ki so po svoji naravi izkustvene in relacijske, je treba razumeti in izkazovati v okviru odnosov z drugimi člani moralne skupnosti ter se odzivati na edinstvene vidike teh odnosov. Na ta vidik ima digitalna kultura velik vpliv, kar lahko ponazorimo na prikazu odnosa med spoznavno identiteto, digitalnim svetom ter vrlinami. Spoznavno identiteto v pomembni meri tvorijo spoznavne vrline, kot so spoznavna odgovornost, pazljivost, premišljenost, spoznavni pogum, smisel za pomembnost in za bistveno, spoznavna integriteta, temeljitost, intelektualna treznost in poštenost, nepristranskost, spoznavna ponižnost idr. Digitalni svet in pogovorni sistemi umetne inteligence so pogosto lahko dojeti oziroma delujejo tako, da se zdijo njihovi odgovori kompetentni, resnični, preverjeni, poznavalski. Spoznavne vrline nam pomagajo pri presoji teh odzivov. Na drugi strani se v digitalnem svetu pogosto in lažje oblikujejo t. i. spoznavni mehurčki, tj. razmere, v katerih so posamezniki izpostavljeni le informacijam, pogledom in prepričanjem, ki se ujemajo z njihovimi že obstoječimi pogledi in
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=