MLADINA 2020 - Položaj mladih v Sloveniji

314 Mladim je bil njihov zunanji izgled v letu 2020 nekoliko pomembnejši v primerjavi z letom 2010. Pri vprašanju glede zanimanja za posamezna življenjska področja je pri primerjavi podatkov 2010–2020 opazen pomemben premik k poveče­ vanju zanimanja za nakupovanja. Porast deleža mladih (za cca 15 %), ki izražajo povečano zanimanje za nakupovanje, kaže na dva aspekta tega fenomena. Po eni strani gre za odmik od t. i. »samoekspresivnih vrednotnih orientacij« (Inglehart idr., 2004) k bolj materialističnim vrednotnim usmeritvam zaradi povečevanja nabora možnosti (lokacij in opcij) nakupovanja, povečanega pomena oglaševanja (Luthar, 2010), ponudbe in izjemne diverzifikacije, možnosti konzumpcije produktov in storitev. Po drugi strani lahko povečano zanimanje za nakupovanje pojasnjujemo prek socialne dimenzije in povečanja dostopa do infor­ macij, ki omogočajo večjo primerljivost produktov in optimizacijo na­ kupovalne izkušnje ter cen produktov. Navedena aspekta se medseboj­ no prepletata in dopolnjujeta, pri čemer se prepletajo tudi obdobja njune intenzivnosti. Tabela 11.2: Zanimanje za nakupovanje med mladimi (15–29 let, v %), 2010–2020. 2010 2020 1 Sploh me ne zanima. 7,4 4,4 2 Me ne zanima. 26,6 18,5 3 Niti me zanima niti me ne zanima. 37,2 33,7 4 Me zanima. 20,5 33,4 5 Zelo me zanima. 8,2 10,1 Vira podatkov: Mladina 2010, Mladina 2020. Inglehart in Welzel (2010, 2018) navedena obdobja pojasnjujeta z občas­ nimi intenzivnimi družbenimi spremembami, ki so posledica različnih daljših (večletnih) trendov ekonomskih, politično-razvojnih obdobij rasti in kriz. V kriznih obdobjih se opaža trende odmika od samoekspre­ sivnih vrednot in premike k materialističnim vrednotnim usmeritvam

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=