MLADINA 2020 - Položaj mladih v Sloveniji

144 naprednih držav (npr. OECD) ter zahodnih držav nasploh so se tudi v Slove­ niji začele pojavljati organizacije in programi, ki spodbujajo podjetništvo mladih (npr. Podjetniški inkubator Univerze v Mariboru, ustanovljen 2001; Ljubljanski podjetniški inkubator, ustanovljen 2004; Univerzitetni razvojni center in inkubator Primorske, ustanovljen 2005; Zavod Mladi podjetnik, ustanovljen 2004 itd.). »Ideja o mladinskem podjetništvu kot podjetništvu specifične starostne skupine z njej lastnimi vedenjskimi in poslovnimi vzorci je torej začela dobivati zagon« (Kozorog, 2019: 22). Hkrati je vstop mladih na trg delovne sile v Sloveniji že dlje časa negotov in otežen, kar je prepoznano tudi v trenutno veljavni Resoluciji o Nacional- nem programu za mladino 2013–2022 . Podatki Zavoda RS za zaposlovanje kažejo, da se stanje zaposlovanja mladih v Sloveniji sicer počasi izboljšuje – tj. brezposelnost mladih postopoma upada –, vendar se je brezposelnost mladih leta 2020 spet nekoliko povečala in je zdaj primerljiva z odstot­ kommladih brezposelnih v letu 2017 (ZRSZ, 2020). Na splošno mladi os­ tajajo ena najbolj ranljivih skupin na trgu dela, saj je prav ta starostna skupina v veliki meri podvržena negotovim oblikam zaposlitve, kot so zaposlitve v obliki skrajšanega delovnega časa, honorarne in študentske zaposlitve, zaposlitve prek avtorskih in podjemnih pogodb ipd., kar ugo­ tavlja že Resolucija o Nacionalnem programu za mladino 2013–2022 . Samo­ zaposlitev oziroma kreiranje lastne podjetniške poti je tudi ena izmed rešitev, ki jo za zmanjševanje brezposelnosti med mladimi iz nacionalne­ ga programa za mladino naslavlja njegov izvedbeni načrt za leti 2018 in 2019, v katerega je umeščena vrsta ukrepov, ki spodbujajomladinsko pod­ jetništvo, prav tako pa je temu področju namenjen tudi ukrep »Spodbuja­ nje podjetništva medmladimi« v Načrtu za izvajanje ukrepov aktivne politi- ke zaposlovanja za leto 2020 . Ob tem je potrebno poudariti, da mladim podjetnikom na začetku kari­ erne poti ustanavljanje lastnih podjetij in pridobivanje statusa samostoj­ nega podjetnika pogosto ne rešujeta izzivov, ki so povezani s socialno in finančno varnostjo mladih. Ne glede na to so mladi pogosto pripravljeni razmišljati o tovrstnih »zasilnih izhodih«, čeprav je povsem jasno, da takšno reševanje zaposlitvenih izzivov ni prva izbira na njihovi priorite­ tni listi. Da bi se izognili brezposelnosti, se mladim ustanavljanje lastnih

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQwNzY=