David Krančan: Deveta briga
Do petka, 22. marca, si lahko vsak delavnik med 13.00 in 18.00 v OBRAT-u, prostoru umetnosti in participacije na Trgu revolucije 9, v Mariboru, ogledate pregledno samostojno razstavo Deveta briga, striparja Davida Krančana.
Razstava prinaša izbor stripovskih del, ki jih je Krančan ustvaril v zadnjem desetletju. Nazoren in večplasten uvid v avtorjevo delo, pri čemer do izraza ne prihaja le Krančanova nadarjenost za ustvarjanje pomenljivih zgodb, temveč tudi njegova vešča izraba heterogenih stilskih izrazov, ki jih vsakokrat prilagaja različnim ciljnim skupinam oziroma sami funkciji stripa.
Glavnina postavitve je namenjena dvema nagrajenima stripoma, izdanima pri Stripburgerju: to sta Grdina (2014) in Pijani zajec (2015). Videti je moč tudi nekaj raziskovalnih kratkih stripov, ki se posvečajo stripu kot takemu (teorija stripa), kot tudi dela, ki jih je Krančan ustvaril za različne didaktične in promocijske namene. Predstavljen je tudi najnovejši Krančanov strip za otroke z naslovom Mala Mara, ki ga je ustvaril skupaj s tekstopiscem Jurijem Bobičem (založba ZTT EST, 2023) in ki prinaša serijo zgodb iz vsakdanjika otrok.
Pregled bogati serija pripravljalnih in študijskih risb, kot tudi vrsta ilustracij in grafik, pogosto vezanih na posamične stripovske izdaje oziroma druge samostojne projekte. Razstava je tako v grobem razdeljena na stripe za otroke in stripe za odrasle; vsak segment je kot zaključena celota postavljen v svojem prostoru, pri čemer avtor z dodatnimi poslikavami razstavišče preobrazil v vznemirljivo scensko kuliso svojih stripovskih zgodb.
Naslov razstave gre razumeti kot referenco na strip kot deveto umetnost, obenem pa se ta ironično nanaša tudi na položaj in veljavo stripa v kontekstu siceršnje založniške oziroma vizualne produkcije, kjer je bila stripovska umetnost – vsaj do nedavnega – bolj ali manj prezrta in odrinjena na stranski tir.
Odnos do stripa se v zadnjih letih zagotovo korenito spreminja tudi po zaslugi avtorjev, kot je David Krančan, katerega delovanje poleg same stripovske produkcije obsega tudi teoretično in mentorsko delo, namenjeno popularizaciji devete umetnosti, predvsem pa kreativnemu spodbujanju novih generacij stripovskih ustvarjalcev ter ustvarjalk.
Stripovski oziroma ilustratorski opus Davida Krančana dokazuje, da imamo opraviti z zrelim in prepričljivim avtorjem, ki ga kot takšnega – kar je nemara najdragocenejše – prepoznava tudi širša publika. To trditev vsekakor krepi tudi pričujoča razstava, ki s pomočjo skrbno izbranih delcev ponuja jasen uvid v razvejan ter zanimiv opus umetnika, o katerem bo tudi v prihodnosti zagotovo še veliko slišati.