Kaj se dogaja?

Objave uredništva portala mlad.si

V skupini: Nacionalno
Všečno: (0)
Datum objave: 13 Mar. 2020

Informacije v povezavi z odpovedmi letov, nastanitev in potovanj zaradi COVID-19

Na uredništvo smo prejeli informacije, ki so jih pripravili na Popotniškem združenju Slovenije (PZS) v namen predstavitve nekaj primerov in nasvetov kako reagirati v nastali situaciji glede opovedanih poti, turističnih rezervacij, letalskih kart in podobno. Nepoznavanje pravic potrošnika brez potrebe povzroči slabo voljo in stroške, zato se spodnje besedilo nanaša na pravice v primeru odpovedi rezervaci. V zapisanem niso zajeti vsi možni primeri, a vseeno bodo informacije marsikomu olajšale odločitev. Prispevek je pripravil Igor Jurišič, predsednik PZS, objavljamo ga v celoti.

Popotniško združenje Slovenije je organizacija, ki deluje v javnem interesu na področju spodbujanja turizma in v javnem interesu na področju mladinskega sektorja in zato se čutimo dolžni javnost obvestiti o nekaterih pravicah tistih, ki so načrtovali v bližnji prihodnosti odpotovati v tujino.

Uvodoma predstavljamo trenutno opozorilo Ministrstva za zunanje zadeve v povezavi s potovanji, ki se glasi: "Tistim, ki se odločajo o potovanju v tujino, svetujemo ponoven razmislek o potovanju in preložitev potovanj, ki niso nujna." Glede na ustrezne ukrepe, ki jih je Slovenija sprejela, lahko ob striktnem upoštevanju navodil predvidevamo, da bo situacija kmalu boljša ter številni trenutno aktivni primeri okužbe zaključeni, upajmo, da vsi z okrevanjem. Žal pa nihče ne more napovedati, kako dolgo bo to trajalo in kakšne bodo razsežnosti epidemije COVID-19.

V tem času je treba tudi vedeti, kaj nam v primeru odpovedi pripada in kako se lahko zavarujemo, saj mnogi načrtujejo poletni ali prvomajski oddih prav v teh dneh, nekateri pa so turistične storitve že vplačali.

Uvodoma bi radi razjasnili, kaj pomeni zavarovanje rizika odpovedi, ki ga je pri nekaterih zavarovalnicah sicer možno skleniti po plačilu turistične storitve (nekatere zavarovalnice to omejujejo s časom od nakupa, druge pa s časom do začetka storitve), a pri tem opozarjamo, da ste zavarovani zgolj v primeru, da pripeti nekaj, kar je tudi zavarovano; to pa je poleg nenadne bolezni ali poškodbe, ki vpliva na potovanje lahko tudi poziv na sodišče, ločitev, ali celo pomanjkanje snega, odvisno od zavarovalnice in izbire kritja (osnovno ali razširjeno).

V primeru, da potovalnih storitev še niste plačali svetujemo, da z rezervacijo storitev, katerih ni mogoče brezplačno odpovedati, počakate do normalizacije razmer!

V primeru nastanitev je v skoraj vseh primerih možna rezerviracija z možnostjo brezplačne odpovedi, zato bodite previdni pri rezervaciji in se izogibajte možnosti, kjer piše "Non-refundable", saj v primeru odpovedi vplačan denar propade. Seveda je cena zaradi tega nižja, kar pomeni tudi prevzem tveganja v primeru odpovedi.

Naš nasvet je, da ne le v teh razmerah, ampak tudi sicer, rezervirate nastanitve, ki jih lahko prekličete brez stroškov, razen, če presodite, da je cena toliko nižja in prevzamete tveganje ali zavarujete riziko odpovedi.

V primeru letalskih vozovnic, so v zadnjih dneh (tudi nizko-cenovni) prevozniki začeli ponujati vozovnice, pri katerih je možna sprememba datuma, a tukaj je treba biti zelo pozoren, saj lahko velja zgolj v primeru, da cena nove vozovnice ni višja od rezervirane, kar pa se bo v praksi težko zgodilo, saj bo po koncu pandemije povpraševanje najverjetneje poraslo, s tem pa tudi cene. Zato svetujemo nakup vozovnice (pa čeprav bo verjetno dražja) do umiritve razmer, v kolikor ne želite prevzeti rizika. V vsakem primeru, razen primeru stečaja, pa je letalska družba dolžna povrniti celotno kupnino v primeru, ko oni odpovejo/spremenijo let.

V tem primeru svetujemo, da počakate z nakupom, sploh če načrtujete let v bližnji prihodnosti oziroma se za nakup odločite, če ocenite, da je cena tako ugodna, da sprejmete tveganje.

V primeru turističnih paketov, preverite, kakšni so splošni pogoji v primeru odstopa od potovanja in se skladno s tem tudi odločite. V kolikor se turistična agencija ni zavarovala s splošnimi pogoji, vam sme turistična agencija zaračunati odstopnino zgolj po 4. točki 57. člena Zakona o varstvu  potrošnikov, ki pravi, da je višina odstopnine cena turističnega paketa od katere se odšteje prihranke stroškov in prihodke iz nadomestne uporabe potovalnih storitev. V nasprotnem primeru pa v višini, kot jo določajo splošni pogoji in ki je po navadi odvisna od časa, ki je preostal do začetka potovanja. Na tem mestu je treba tudi razumeti odstop zaradi "Neizogibnih in izrednih okoliščin", saj se organizator potovanja ne sme sklicevati na le-te, če se v skladu z zakonodajo Evropske unije nanje ne sme sklicevati prevoznik. Z drugimi besedami: dokler polet ni odpovedan iz tega razloga, se na takšne okoliščine ni možno sklicevati skladno z 57.f členom Zakona o varstvu potrošnikov.

V primeru sklenitve turističnega paketa vam svetujemo, da ZELO dobro preberete splošne pogoje in se za sklenitev odločite, v kolikor smatrate, da so za vas ugodni.

V primeru, da že imate vplačane potovalne storitve za obdobje naslednjih nekaj tednov, pa glede na različne okoliščine svetujemo sledeče:

V primeru rezerviranih nastanitev svetujemo, da preverite, ali je pot sploh možno odpovedati brez stroškov in če je, preverite, do kdaj lahko to storite. V tem primeru svetujemo, da z odpovedjo počakate do zadnjega trenutka in v primeru, da se razmere ne umirijo, prekličete rezervacijo pred iztekom roka za brezplačno odpoved.

V primeru, da rezervacije ni možno odpovedati brez stroškov, ponovno preberite pogoje, pod katerimi je bila sklenjena, saj lahko strošek odstopnine raste z bližanjem datuma začetka bivanja (na primer do 60 dni 10% cene, do 30 dni 50% cene, do 3 dni 80% cene in manj kot 3 dni 100% cene). V tem primeru svetujemo, da poskusite z nastanitvijo doseči dogovor o brezplačni menjavi termina, v kolikor vam to ustreza, v nasprotnem primeru pa spremljate razmere in sprejmete odločitev znotraj obdobja v katerem velja enaka odstopnina.

V primeru letalskih vozovnic seveda najprej preverite splošne pogoje, a v večini primerov vam pripada zgolj del letaliških pristojbin, za odpoved pa vam lahko zaračunajo tudi strošek storitve odpovedi ("cancelation fee"), ki je lahko celo višji od višine preostanka letaliških taks. Z drugimi besedami, v primeru odpovedi izgubite vse, ali pretežen del cene vozovnice. V primeru, da vozovnice ne prekličete pred odhodom ("no-show"), vam najverjetneje ne pripada odstopnina. V primeru, da pa letalska družba odpove let, ki ste ga vplačali, pa ste upravičeni do celotnega cene vozovnice, v kolikor seveda ne gre letalska družba v stečaj. V tem primeru vam svetujemo, da z odpovedjo počakate in spremljate, ali je morda let odpovedan ali spremenjen, saj vam je letalska družba tudi v primeru spremembe dolžna ponuditi ali brezplačno spremembo, ali vrnitev kupnine. Dodatno k temu pa tudi odškodnino, v kolikor se odpoved z njihove strani zgodi manj, kot dva tedna pred odhodom po Uredbi EU o pravicah letalskih potnikov.

V primeru turističnih paketov, preverite, kakšni so splošni pogoji v primeru odstopa od potovanja in se skladno s tem tudi odločite na enak način, kot smo svetovali pri nastanitvah. V primeru "Neizogibnih in izrednih okoliščin", ki bistveno vplivajo na izvedbo turističnega paketa, ali ki bistveno vplivajo na prevoz potrošnika v kraj potovanja, ste seveda upravičeni do celotne kupnine, a pogoj za to je izpolnjen šele, ko dejansko vplivajo na izvedbo potovanja. Nedvomno so takšne okoliščine nastopile, če se nanje sklicuje tudi prevoznik (in je zaradi le-teh odpovedan prevoz), v nasprotnem primeru, pa je treba dokazovati, kaj pomeni, da bistveno vplivajo.

V primeru, da potovanje sestoji iz letalskega prevoza, ki sicer ni odpovedan, prireditve in ogledi, ki so del paketa pa niso izvedljivi, je verjetnost, da boste z dokazovanjem uspeli bistveno večja, kot če je odpovedan zgolj eden od desetih ogledov ali pa je omejitev takšna, da za ogled muzeja zahtevajo nošenje zaščitne maske. V primeru vplačanega turističnega paketa, zato preverite, kakšni so odstopni pogoji in počakate do konca obdobja, v katerem velja enaka višina odstopnine ter se odločite glede na takratne razmere.

V vseh primerih je zato vredno razmisliti, kdaj odstopiti od turistične storitve, saj se do morebitne odpovedi s strani turistične agencije, ponudnika nastanitve ali letalskega prevoznika razume, da gre za "prostovoljno odpoved" in za vas veljajo stroški, kot so navedeni v splošnih pogojih, oziroma odstopnina, ki se izračuna po 4. točki 57. člena Zakona o varstvu  potrošnikov v primeru, da se agencija ni zaščitila s splošnimi pogoji.

Vir: Igor Jurišič, Popotniško združenje Slovenije

Trenutno ni komentarjev...

Komentirajte

10857

Omejitev znakov 740

O portalu mlad.si             

Portal je namenjen vsem mladim v Republiki Sloveniji ter vsem tistim, ki se z mladimi ukvarjate. Na portalu najdete vse potrebne informacije o mladih in za mlade, vključno  z vsemi priložnostmi, ki se mladim ponujajo izven procesa izobraževanja in prvih delovnih izkušenj. Portal vsebinsko povezujejo tri glavne vstopne točke oz rubrike, ki smiselno tvorijo življenski ciklus mladih, njiove potrebe in želje po aktivnem preživljanju prostega časa in soočanju z izzivi v obdobju med 15. in 29. letom.
Kontakt:
Urad RS za mladino
Masarykova 16, 1000 Ljubljana
T: (01) 400 57 90, E: gp-ursm.mizs(at)gov.si
Urad RS za mladino