Kaj se šole lahko naučijo od mladinskega sektorja o učenju na prostem?
Šole se lahko pri snovanju kakovostnega pouka na prostem, ki bo odgovarjal na izzive 21. stoletja, veliko naučijo tudi od drugih akterjev. Tudi od takšnih, ki ne delujejo neposredno v formalnem šolskem sistemu, kot so mladinske organizacije in organizacije za mlade.
V okviru projekta School21 smo zato raziskali tudi programe neformalnega izobraževanja za mlade. Zanimalo nas je, s kakšnimi pristopi ti programi naslavljajo kompetence 21. stoletja, ki smo jih v okviru projekta predhodno prepoznali kot najpomembnejše.
Izvedli smo 7 polstrukturiranih intervjujev z izkušenejšimi mladinskimi delavci, ki tovrstne programe snujejo. Gre za polje mladinskega dela, ki je v Sloveniji opredeljeno kot »organizirana in ciljno usmerjena oblika delovanja mladih in za mlade, v okviru katere mladi na podlagi lastnih prizadevanj prispevajo k lastnemu vključevanju v družbo, krepijo svoje kompetence ter prispevajo k razvoju skupnosti« (Zakon o javnem interesu v mladinskem sektorju).
Akterje na polju mladinskega dela pa smo za raziskavo izbrali, ker:
- so si med seboj dovolj sorodni, pa vendar pokrivajo raznolika področja (okolje, duševno zdravje, šport, neformalno izobraževanje, zaposlovanje, aktivno državljanstvo …),
- pokrivajo celotno območje Slovenije in različne »profile« mladih (mlade z manj priložnostmi, mlade iz srednjega sloja, manjšine …),
- je mladinski sektor pogosto nosilec inovacij pri delu z mladimi – pogosto se zgodi, da v šolski sistem vnaša nove metode, nove pristope,
- ima mladinski sektor kljub njegovi raznolikosti opredeljene standarde kakovosti, na evropski ravni in na posameznih nacionalnih ravneh in/ali na ravni posamezne organizacije,
- je mladinski sektor zakonsko definiran (s podeljevanjem statusa delovanja v javnem interesu na področju mladine, ki ga podeljuje Urad RS za mladino).
V raziskavi smo ugotovili, da so ključni elementi pri naslavljanju omenjenih kompetenc naslednji:
- dlje časa trajajoče dejavnosti,
- delo v skupinah,
- vključevanje mladih v vse tri faze učnega procesa (načrtovanje, izvedba, vrednotenje),
- kakovostno in podporno mentorstvo,
- sprotno soočanje s konkretnimi izzivi in reševanje le-teh,
- odprtost učnega procesa navzven (do drugih deležnikov) in
- skupen kakovostno preživet čas.
Raziskavo lahko v celoti preberete na tej povezavi.
Več o projektu Scool21 pa si lahko preberete tukaj.